1. Het gebroken zwaard
2. De gouden sporen
3. Het veenspook
4. De parel van Bagdad
5. De vrijschutter
6. Het wapen van Rihei
7. De val van Angkor
8. De gouden sikkel
9. De draak van Moerdal
10. Storm over Damme
11. De zilveren adelaar
12. De hoorn van Horak
13. De vuurgeest
14. De galmende Kinkhoorns
15. De zwarte wolvin
16. Baloch de reus
17. De zeekoning
18. De witte tempel
19. Koning Arthur
20. Kerwyn de magiër
21. De wilde horde
22. De ring van Merlijn
23. Hugon de hofnar
24. De zwarte banier
25. Het rijk van Enid
26. De kroon van Deirdre
27. Het graf van Ronjar
28. De maansteen
29. De zwaneburcht
30. Mysterie te Camelot
31. De groene mummie
32. Angst over Nevelland
33. Het beleg van Crowstone
34. De stenen beelden
35. Het derde wapen
36. De zwarte roos
37. De wilde jacht
38. De verzonken klok
39. Noodkreet uit Cambor
40. De barst in de ronde tafel
41. De laatste droom
42. Het testament
43. Parcifal
44. Drie huurlingen
45. De hamer van Thor
46. De lorelei
47. De weerwolf
48. De voorspelling
49. Met masker en zwaard
50. De terugkeer
51. De Excalibur
52. De watermolen
53. De samoerai
54. De Kluizenaar van Ronceval
55. De Koraalburcht
56. Mandragora
57. De verboden berg
58. De toverspiegel
59. De ijzeren hand
60. Sidarta
61. In de schaduw van de Thughs
62. Het sprekende zwaard
63. De walkure
64. Het dodenschip
65. Het adelaarsnest
66. Het nimfenwoud
67. De verrader van Yarkand
68. Het labyrint
69. De ijsvorstin
70. De riviergod
71. De lijfwacht
72. De ster van het oosten
73. De Moloch
74. De vete
75. De hellebron
76. De barbaar
77. De galeislaaf
78. Het verloren legioen
79. De banneling
80. De schildknaap
81. De vluchtelingen
82. Karpax, de stalen man
83. Het spook
84. De duistere bondgenoot
85. De zwarte cobra
86. De Duivelszee
87. De beelden van Djomaz
88. Het oog van Toth
89. De ontvoering
90. Het dievengilde
91. Het grote geheim
92. Zygmud en de beren van Kragero
93. Nevelsteen
94. Xanador
95. Heerser der diepten
96. De dame van de poorten
97. De vesting
98. Het bronzen gevaar
99. De gijzelaars
100. De vervloekte stad
101. De scharlaken brigade
102. De maagdenburcht
103. De gezellen van Nimrod
104. De monsterman
105. De bewaker
106. De levende doden
107. De Troglods
108. De overlevenden
109. De Leeuw van Vlaanderen
110. De Kraken
111. Ninja
112. De schemerzone
113. Nirwana
114. Vrykolakas
115. Prinses Kin-Lien
116. In de witte hel
117. De magische scepter
118. Gilgamesj
119. Stille getuigen
120. Het verdronken land
121. De zwarte toren
122. De duinenabdij
123. Oniria
124. Necronomicon
125. Medusa
126. De duivel van Lichtenberg
127. De rode herberg
128. De Boeienkoning
129. Hydra
130. De zoon van de draak
131. De Heren van Rode
132. De slag van Woeringen
133. De Spookkaros
134. De koningmaker
135. De witte duisternis
136. Sol Invictus
137. De Slangegod
138. Het Toernooi
139. Bloed in de branding
140. De doodsvlinders
141. De tuin van Eden
142. De rattenkoning
143. Prins der duisternis
144. De Alchemist
145. De Steen der Wijzen
146. De zwarte spiegel
147. Het levenselixir
148. De bierkoning
149. De groene steen
150. Klingsor
151. Mysterie op Ararat
152. Lyonesse
153. De toverstaf
154. De slavenmeester
155. Montsalvat
156. De Graalkoning
157. Avalon
158. De duivelstuin
159. De waterdemon
160. Het gouden masker
161. Catacomben
162. Nemesis
163. De holle aarde
164. Reis naar Atlantis
165. Magiërs van Atlantis
166. De drakenmeester
167. Het masker van de draak
168. Fata Morgana
169. De Maangodin
170. De woudgeest
171. De boetelingen
172. De heksenmeester
173. Het zwarte teken
174. De erfgenaam
175. De naamloze ridder
176. Het drakengraf
177. De veldtocht
178. Het klooster van de dood
179. De Nachtridders
180. De schat van Dijkenland
181. De lamp van Aladdin
182. De wraak van de Nachtridders
183. Het veemgericht
184. De Berserkers
185. Het geheim van Sint-Idesbald
186. De Dodecaëder
187. Gorgonia
188. Het putmonster
189. Nosferatu
190. De Spookvallei
191. De Riddershoeve
192. Het geheime wapen
193. De schat van Carthago
194. De golem
195. Olavinlinna
196. Het magische licht
197. De vloek van Tupilak
198. Zimbabwe
199. Loch Ness
200. Oude vijanden
201. Het boze oog
202. De piraten van Sluis
203. De vulkaangod
204. De rode gezant
205. Het scheepskerkhof
206. Gog en Magog
207. De grot van de beer
208. De blauwe heks
209. De Judasgraal
210. Het zwaard van de maagd
211. Het vuur en de maagd
212. De zwarte inquisiteur
213. De tweede terugkeer
214. De regensteen
215. De rode kogge
216. Modgudur
217. De man zonder verleden
218. Doodbrenger
219. De Zwaardbroeders
220. De Vedelaar van Sint-Pauwels
221. De Spiegeldemon
222. De Duisterburcht
223. De sluier van Wuustwezel
224. Het behouden zwaard
225. De furiën
226. Het helse verbond
227. De ijzeren kroon
228. De verborgen vesting
229. De Vreemdeling
230. De Amazones
231. Het Koekoeksjong
232. Duivelsmist
233. Doctor Faustus
234. De Elfenring
235. De witte waan
236. De zwarte narcis
237. De Wederopstanding
238. Het Godsgericht
239. De duivelse poppenspeler
240. De Indringers
241. De zwarte weduwe
242. De Spookkrijgers
243. De Hellevliet
244. Mensenjacht
245. De Kinderrovers
246. Dodendans
247. De klauw
248. De drakar des doods
249. De Satansvrucht
250. De uitverkorene
251. De Gevangene
252. De Hellemond
253. Het eindeloze Eiland
254. De Vuurproef
255. De heks en Merlijn
256. Het Offer
257. De onmogelijke opdracht
258. De Hellehond
259. De Slavin
260. De razende magiër
261. Het Bloedkleed
262. De laatste waarschuwing
263. De vervloekte talisman
264. Een zachte dood

19. Koning Arthur

Titel in originele taal: Koning Arthur
ISBN-nummer: 9002-19611-3
Eerste druk: 1964
Uitgeverij: Standaard Uitgeverij
Tekenaar: Willy Vandersteen
Scenarist: Willy Vandersteen

Johan heeft lucht gekregen van een Koning in Engeland die het opneemt voor de armen en zwakkeren van zijn rijk. Hij wenst deze koning te dienen en reist af naar Engeland om de genaamde Koning Arthur te kunnen dienen. De weg naar Londen is echter lang en Johan besluit wat te rusten in een afgelegen ruïne. Tijdens zijn rust wordt hij gestoord door een gesprek tussen een soldenier en een in lompen geklede man. Hij hoort hoe ze een aanslag willen beramen op een ridder van de koning en Johan ziet het als zijn plicht om die ridder te verwittigen.

Doordat er andere ruiters opdagen kan hij niet onmiddellijk vertrekken en krijgt de schooier een belangrijke voorsprong. Te paard is Johan echter veel sneller en komt nog net op tijd om de ridder van een onheil te besparen. De ridder, Lancelot genaamd, gelooft Johan niet dadelijk maar dat deze hem vertelt dat de samenzweerder een pijlpunt op zijn blazoen droeg heeft Lancelot geen reden meer om aan zijn woorden te twijfelen. De pijlpunt is het merkteken van Heer Lodogram, pleegvader van vrouwe Guinevere. Lancelot heeft de opdracht gekregen om binnen de twee dagen en in naam van de Koning te vechten om de hand van Guinevere. Dat een soldenier van Lodogram dit wou verhinderen is veel betekenend. Johan biedt zijn nieuwe vriend zijn hulp aan en dankzij de Rode Ridder kan Lancelot Cameland, de burcht van Lodogram, ongedeerd bereiken.

Woedend door het falen van zijn mannen geeft Lodogram de tweeling Morban en Linor de opdracht om getooid in dezelfde wapenuitrusting om beurt te vechten tegen Lancelot. Listig proberen ze zo Lancelot te verslaan maar de geoefende ridder is geen partij voor de geoefende ronde tafelridder. Om gezichtsverlies te vermijden laat hij Guinevere vertrekken onder bescherming van Lancelot en de Rode Ridder. Het drietal is nog maar net vertrokken of Lodogram stuurt een postduif naar Sir Mordred, een burggraaf die openlijk de koning steunt maar in werkelijkheid de leider is van de samenzwering tegen de Koning. De boodschap die de duif overbrengt is duidelijk. Laat Guinevere Camelot niet bereiken.

Mordred durft openlijk niets te ondernemen en geeft de opdracht door aan de op macht beluste herenboer Bersaw. Mordred beloofd de man rijkelijk te belonen met meer macht waardoor deze overstag gaat. Mordred laat de zwarte vlag hijsen op zijn burchttoren. Een teken dat er een zware ziekte binnen de muren van de burcht heerst. Hierdoor durven Johan en Lancelot de burcht niet te betreden en wijken ze uit naar de hoeve van Bersaw. Al snel wordt het de ridders duidelijk dat ze in een val zijn gelopen. Ze worden gescheiden van de jonkvrouw en ze vrezen dat hun opdracht is mislukt. Maar dan krijgen ze hulp van een gemaskerde onbekende. Terwijl beide ridders Guinevere ter hulp snellen raakt de gemaskerde slaags met Bersaw. Deze is niet opgewassen tegen de man en valt tijdens een uitval op zijn eigen dolk nog voor hij de naam van zijn opdrachtgever kan noemen.

Dankzij de hulp van de gemaskerde kunnen Johan en Lancelot hun beschermelinge veilig tot in Camelot brengen waar een gelukkige koning hen staat op te wachten. Hun eerste samenwerking was een succes maar Merlijn waarschuwt hen voor de gevaren die hen nog te wachten staan als ze ervoor kiezen om deze koning te dienen. Als beide ridders dan de kapmantel van hun gemaskerde redder in een kist vinden, beseffen ze wie hen constant incognito heeft geholpen. Geen haar op hun hoofd dat er nog aan denkt om deze dappere en rechtvaardige Koning niet te dienen.