372. Bolhoed Bik
371. De zoevende zusters
370. De Krijtkampioen
369. De Boterhammenman
368. De Rookburgh Rookies
367. De harteloze Hein
366. De geplaagde Plantijn
365. De Boze Boleet
364. De gulden krijger
363. De maffe markies
362. De kale kroon
361. De grot van Gregorius
360. De Drijvende Dokters
359. De naamloze 9
358. De Drakenprinter
357. De zalige ziener
356. De fluitende olifant
355. De Scheve Schot
354. De zwijgende Zwollem
353. Het gewiste Wiske
352. Team Krimson
351. De verloren Van Eyck
350. De nacht van de Narwal
349. Het lekkere lab
348. De Wrede Wensput
347. Lambik plastiek
346. Chronos en Chaos
345. Operatie Siggy
344. BRBS 2.0
343. SOS Snowbell
342. De Zwarte Zwervers
341. Het Monamysterie
340. Mami Wata
339. De Planeetvreter
338. De Heldenmaker
337. Game of Drones
336. Het omgekeerde land
335. Het lederen monster
334. Expeditie Robikson / Taxi Tata
333. De bibberende Bosch
332. Het verloren verleden
331. Sooi en Sientje
330. De Fabuleuze Freak
329. Suskewiet
328. Sterrenrood
327. Het gebroken dorp
326. De zwarte Tulp
325. Het Schrikkelspook
324. De royale ruiter
323. Barabas de balorige
322. De vliegende rivier
321. Het ijzeren duel
320. De tirannieke tor
319. Suske de Rat
318. De Suikerslaven
317. Het bizarre blok
316. Krimsonia
315. De Bananenzangers
314. Het Lijdende Leiden
313. De Kwakende Queen
312. De Zappende ziel
311. De stuivende stad
310. De halve Havelaar
309. De Watersater
308. De gamegoeroe
307. De rillende rots
306. De stralende staf
305. De Tijdbobijn
304. De jokkende Joker
303. De knikkende knoken
302. De sterrensteen
301. De dartele draak
300. Het machtige monument
299. Het babbelende bad
298. De elfstedenstunt
297. De joviale Gille
296. De curieuze neuzen
295. De krasse kroko
294. De tikkende tinkan
293. De Kaperkoters
292. De Nachtwachtbrigade
291. De Bangeschieters
290. De blikken blutser
289. De kaduke klonen
288. Het slapende goud
287. De formidabele fantast
286. De flierende fluiter
285. Verraad op de Veluwe
284. Kaapse kaalkoppen
283. Paniek in Palermo
282. De breinbrekers
281. De gevangene van Prisonov
280. De kus van Odfella
279. De laatste vloek
278. De kunstkraker
277. De verdwenen verteller
276. In de ban van de milt
275. Heilig bloed
274. De fleurige Floriade
273. De Europummel
272. De blote Belg
271. Big Mother
270. De ongelooflijke Thomas
269. De stugge Stuyvesant
268. De koeiencommissie
267. Lilli Natal
266. De kernmonsters
265. Papa Razzi
264. Jeanne Panne
263. Het verdronken land
262. Het enge eiland
261. Het berenbeklag
260. De bonte bollen
259. Amber
258. De gevederde slang
257. De rebelse Reinaert
256. De vogels der goden
255. De mompelende mummie
254. Tex en Terry
253. Prachtige Pjotr
252. Volle maan
251. De verraderlijke Vinson
250. Het grote gat
249. De razende race
248. Robotkop
247. Het kostbare kader
246. De vonkende vuurman
245. De 7 schaken
244. De begeerde berg
243. De averechtse aap
242. Tokapua Toraja
241. Het Aruba-dossier
240. De pottenproever
239. De stervende ster
238. De slimme slapjanus
237. De snikkende sirene
236. De gulden harpoen
235. De krakende Carcas
234. Het kristallen kasteel
233. De klinkende klokken
232. De Tootootjes
231. De scherpe schorpioen
230. Lambik Baba
229. Tazuur en Tazijn
228. Het wondere wolfje
227. Het witte wief
226. De mysterieuze mijn
225. De goalgetter
224. De kleine postruiter
223. De kleurenkladder
222. De bezeten bezitter
221. De rinoramp
220. Sagarmatha
219. De speelgoedspiegel
218. De krachtige krans
217. De komieke Coco
216. De wervelende waterzak
215. De Krimson-crisis
214. De parel in de Lotusbloem
213. De eenzame eenhoorn
212. De edele elfen
211. De woeste wespen
210. De jolige joffer
209. De kwaaie kwieten
208. De Hellegathonden
207. De glanzende gletsjer
206. De bonkige baarden
205. De kattige kat
204. De mooie Millirem
203. De ruige regen
202. Angst op de "Amsterdam"
201. Het dreigende dinges
200. Amoris van Amoras
199. De tamme Tumi
198. De lieve Lilleham
197. Het Delta duel
196. De natte Navajo
195. De hippe heksen
194. De gouden ganzeveer
193. Hippus het zeeveulen
192. Het Bretoense broertje
191. De Vergeten Vallei / Toffe Tiko
190. De woelige wadden
189. De Belhamel-bende
188. De snoezige Snowijt / Het vliegend hart
187. De droevige duif
186. De rosse reus
185. De botte botaknol
184. De regenboogprinses
183. De toffe tamboer
182. De koperen knullen
181. De perenprins
180. Het krekelige ketje
179. De windbrekers
178. De stoute steenezel
177. De adelijke ark
176. De pompenplanters
175. De kadulle Cupido
174. Het statige standbeeld
173. Het drijvende dorp
172. Het laatste dwaallicht
171. Walli de walvis
170. De olijke olifant
169. De amoureuze amazone
168. De Efteling-elfjes
167. De zingende kaars
166. De maffe maniak
165. De sputterende spuiter
164. De raap van Rubens
163. De vlijtige vlinder
162. De gouden locomotief
161. De blinkende boemerang
160. De bokkige bombardon
159. De minilotten van Kokonera
158. De vinnige Viking
157. De mollige meivis
156. Beminde Barabas
155. De poezelige poes
154. Rikki en Wiske in Chocowakije
153. De nare varaan
152. De bevende Boabab
151. Het ros Bazhaar
150. Het spaanse spook
149. De gladde glipper
148. De lachende wolf
147. De poppenpakker
146. De sterrenplukkers
145. De stalen bloempot
144. Lambiorix
143. De malle mergpijp
142. De mottenvanger
141. Het bevroren vuur
140. De zwarte madam
139. De boze boomzalver
138. Bibbergoud
137. De ringelingschat
136. De bokkerijder
135. De gekke gokker
133. De tuf-tuf-club
132. De stierentemmer
131. Het zingende nijlpaard
130. De steensnoepers
129. Prinses Zagemeel
128. Het brommende brons
127. De knokkersburcht
126. De windmakers
125. De Texasrakkers
124. Het vliegende bed
123. De zwarte zwaan
122. De kale kapper
121. De duistere diamant
120. De geverniste zeerover
119. Het sprekende testament
118. De gouden cirkel
117. De toornige tjiftjaf
116. De bronzen sleutel
115. De gezanten van Mars
114. De Tartaarse helm
113. Het geheim van de Gladiatoren
112. De groene splinter
111. De schat van Beersel
110. De zingende zwammen
109. De wolkeneters
108. Twee toffe totems
107. De sprietatoom
106. De charmante koffiepot
105. De koning drinkt
104. De wilde weldoener
103. De klankentapper
102. De dromendiefstal
101. De kaartendans
100. Het gouden paard
99. De kwakstralen
98. Het hondenparadijs
97. De junglebloem
96. Het rijmende paard
95. De kleppende klipper
94. De sissende sampam
93. De snorrende snor
92. De briesende bruid
91. De speelgoedzaaier
90. Sjeik El Rojenbiet
89. De dolle musketiers
88. De tamtamklopper
87. De vliegende aap
86. Tedere Tronica
85. De schone slaper
84. De stemmenrover
83. De straatridder
82. De gramme huurling
81. De circusbaron
80. De brullende berg
79. De zeven snaren
78. De Dulle Griet
77. De apekermis
76. De ijzeren schelvis
75. Het mini mierennest
74. De koddige kater
73. Het zoemende ei
72. Jeromba de Griek
71. Wattman
70. De spokenjagers
69. De nerveuze Nerviers
68. Het eiland Amoras
67. De poenschepper

355. De Scheve Schot

Titel in originele taal: De Scheve Schot
ISBN-nummer: 978-9002-27140-3
Eerste druk: December 2020
Uitgeverij: Standaard Uitgeverij
Tekenaar: Luc Morjaeu
Scenarist: Peter van Gucht

Lambik heeft het weer zitten en beweert voor een gedeelte van Schotse afkomst te zijn. Daarom schreef hij zich in voor een wedstrijd waarbij een Schots kasteel kon gewonnen worden. Hij moet hiervoor naar het dorpje Moron om het tegen een andere kandidaat op te nemen. Jerom vindt het allemaal onzin maar Sidonia en de kinderen hebben wel zin in een avontuur en gaan mee om Lambik te helpen. In het kleine dorpje is geen hotel maar ze hebben hun onderkomen geboekt bij Old MacDonald, die toevallig ook hoofd van de jury is.

Terwijl Lambik zich klaarmaakt voor de wedstrijd gaan Suske en Wiske de omgeving wat verkennen. Ze kuieren wat rond de pittoreske straten als ze opeens door Colin, een oude man worden aangemaand om te vertrekken. Hij schreeuwt hen toe dat het meer zal wraak nemen maar voordat ze de man om meer uitleg kunnen vragen wordt hij weggejaagd door zijn kleindochter Kirstie MacBig. Zij organiseerde de wedstrijd om toeristen naar het dorp te lokken en haar familie bezit het kasteel dat de inzet van de wedstrijd is. Aan het meer toont ze Suske en Wiske een geweldige werf waar een luxe hotel wordt gebouwd met kamers onder water zodat men van het meer in al zijn glorie kan genieten. Ze vertelt hen ook dat er net zoals in Loch Ness een vreemd wezen in het meer schuilt. Door een constructiefout licht de werf nu even stil maar daar zal volgens Kirstie snel verandering in komen.

Ondertussen heeft Lambik kennis gemaakt met Herr Krab, zij enige tegenstander in de wedstrijd. Herr Krab is een atleet van het zuiverste water en gelukkig zijn niet alle proeven van fysieke aard. Bij de eerste proef wordt er gekeken wie het meeste whisky kan drinken. Lambik verliest maar Herr Krab wordt gediskwalificeerd omdat hij ijs in zijn whisky wil. De tweede proef bestaat uit doedelzak spelen. Lambik speelt zo vals als een kat maar Krab blaast het instrument stuk waardoor deze proef geen winnaar kent. De derde proef bestaat uit een eetwedstrijd waarbij beruchte Schotse gerechten moeten verorberd worden. Lambik krijgt geen brok door zijn keel en verliest zo deze proef. Ook bij de volgende twee proven moet Lambik het onderspit delven. In het paalwerpen en touwtrekken kan hij immers niet op tegen de Duitse kleerkast en komt zo op achterstand.

Suske en Wiske hebben ondertussen ook kennis gemaakt met Keira, de dochter van Kirstie. Ze doet het verhaal over Colin en hoe hij vroeger zijn dochter verloor bij het instorten van een uitkijkpost die hij had gemaakt. Overmand door verdriet begon hij sindsdien wartaal uit te slaan door te zeggen dat er een monster in het meer zit. Sus en Wis hun nieuwsgierigheid is geprikkeld en wanneer ze in de mist boven het meer het silhouet van een monster zien opduiken willen ze het geheim van het meer achterhalen. Terwijl Suske thuis blijft sluit Wiske haar aan bij een groep toeristen. De reisleider MacGarmin leidt de groep langs het meer terwijl hij over de legende van het monster vertelt. Als het monster plots in de verte opduikt breekt er zelfs paniek uit tussen de toeristen. Hiervan maakt Wiske gebruik om zich af te zonderen en verder op onderzoek te gaan. Via een pad komt ze terecht achter wat rotsen waar ze onder een struik een verborgen luik vindt. Nieuwsgierig als ze is gaat ze naar binnen en langs een onderaardse gang komt ze terecht in een soort regiekamer waar op grote schermen het gebied rond de werf en het meer wordt in beeld gebracht. Ze ontdekt ook dat het monster niet meer is dan een op afstand bestuurde robot die de mensen schrik moet aanjagen. Ze wil Suske van haar ontdekking op de hoogte brengen maar ze wordt betrapt door Kirstie die haar meeneemt naar de werf om haar op te sluiten. Wiske weet haar te bespelen zodat ze haar bedoeling vertelt. Ze wil van Moron een vakantieparadijs maken en heeft hiervoor al haar spaarcenten in het project gestoken. Niemand mag echter weten dat het monster niet echt is.

Terwijl Lambik aan zijn volgende proef begint zodat hij terug kan inlopen op zijn tegenstander gaat Suske op zoek naar zijn vriendin. Hij gaat met een kajak het meer op om haar te zoeken maar hij wordt opgemerkt door Kirstie die het monster op hem af stuurt. Suske verschiet zo erg van de verschijning dat hij in het koude water valt. Hij dreigt te verdrinken en verliest het bewustzijn maar als hij even later bijkomt ligt hij op de oever naast een wachtende Colin. Hij vraagt Suske om in de avond naar zijn hut te komen. Daar zal hij alles vertellen. Suske brengt Sidonia op de hoogte en gaat dan naar Colin. Hij is nog net op tijd om te zien hoe Kirstie haar grootvader heeft laten opnemen in een home. Als iedereen weg is kan hij de woning van de oude man op zijn gemak doorzoeken.

Terwijl Suske op zoek gaat naar aanwijzingen wordt Wiske door Keira bevrijdt uit haar hachelijke positie. Kirstie is zo boos op haar dochter dat ze Keira zelf opsluit in het onderwaterhotel. Een gevaarlijke zet zo blijkt want Suske heeft ondertussen de waarheid ontdekt in enkele krantenknipsels. De bodem onder het hotel is onstabiel en grondverzakkingen zullen het doen instorten. Suske zijn woorden zijn nog niet koud of een grote trilling gaat door het landschap waardoor het hotel wordt verwoest. Keira zit echter nog steeds opgesloten onder water en moet gered worden. Terwijl Wiske hulp gaat halen doet Suske een poging om tot bij Keira te geraken. Het lukt maar dan is er een nieuwe verzakking waardoor de kamer van de bovenbouw afbreekt. Het meisje en Suske zitten in de val en tot overmaat van ramp stroomt er water naar binnen.

Wiske krijgt het idee om met de robot tegen de glaswand te beuken zodat het glas het begeeft en ze naar boven kunnen zwemmen. Helaas is het glas te sterk en door de impact begeeft de robot het waardoor enkel meer ijskoud water naar binnen stroomt. Op het laatste moment ziet Suske hoe het gat toch groot genoeg gemaakt wordt en kan met Keira naar de oppervlakte. Ze dreigen te verdrinken maar als de nood het hoogst is, is Lambik nabij. Hij springt in het ijskoude water en kan de twee kinderen ongedeerd naar boven halen. Blijft alleen de vraag hoe het gat in het glas groter kon gemaakt worden als de robot het begeven had?

Opgemerkt:

  • Het dorpje heet Moron. Moron is Engels voor idioot. Je moet inderdaad idioot zijn om in zo'n gat te willen wonen.
  • Op pagina 3 verwelkomt Old MacDonald onze vrienden in zijn farm. Hierop zingt Wiske "Ee-i-ee-i-o". Inderdaad. Het kinderliedje, "Old MacDonald had a farm" gaat al terug tot de 16de eeuw.
  • De labels van de whiskys die gedronken worden zijn allemaal verwijzingen. "On the socks" verwijst naar "on the rocks" waarmee men wil aangeven dat er ijsblokjes in de drank moeten. "Johnny Stalker" verwijst dan weer naar het beroemde whiskeymerk "Johnny Walker" net zoals "Jack Spaniels" dat een verwijzing is naar "Jack Daniels"