67. De poenschepper
68. Het eiland Amoras
69. De nerveuze Nerviers
70. De spokenjagers
71. Wattman
72. Jeromba de Griek
73. Het zoemende ei
74. De koddige kater
75. Het mini mierennest
76. De ijzeren schelvis
77. De apekermis
78. De dulle griet
79. De zeven snaren
80. De brullende berg
81. De cirkusbaron
82. De gramme huurling
83. De straatridder
84. De stemmenrover
85. De schone slaper
86. Tedere Tronica
87. De vliegende aap
88. De tamtamklopper
89. De dolle musketiers
90. Sjeik El Rojenbiet
91. De speelgoedzaaier
92. De briesende bruid
93. De snorrende snor
94. De sissende sampam
95. De kleppende klipper
96. Het rijmende paard
97. De junglebloem
98. Het hondenparadijs
99. De kwakstralen
100. Het gouden paard
101. De kaartendans
102. De dromendiefstal
103. De klankentapper
104. De wilde weldoener
105. De koning drinkt
106. De charmante koffiepot
107. De sprietatoom
108. Twee toffe totems
109. De wolkeneters
110. De zingende zwammen
111. De schat van Beersel
112. De groene splinter
113. Het geheim van de Gladiatoren
114. De Tartaarse helm
115. De gezanten van Mars
116. De bronzen sleutel
117. De toornige tjiftjaf
118. De gouden cirkel
119. Het sprekende testament
120. De geverniste zeerover
121. De duistere diamant
122. De kale kapper
123. De zwarte zwaan
124. Het vliegende bed
125. De Texasrakkers
126. De windmakers
127. De knokkersburcht
128. Het brommende brons
129. Prinses Zagemeel
130. De steensnoepers
131. Het zingende nijlpaard
132. De stierentemmer
133. De tuf-tuf-club
135. De gekke gokker
136. De bokkerijder
137. De ringelingschat
138. Bibbergoud
139. De boze boomzalver
140. De zwarte madam
141. Het bevroren vuur
142. De mottenvanger
143. De malle mergpijp
144. Lambiorix
145. De stalen bloempot
146. De sterrenplukkers
147. De poppenpakker
148. De lachende wolf
149. De gladde glipper
150. Het spaanse spook
151. Het ros Bazhaar
152. De bevende Boabab
153. De nare varaan
154. Rikki en Wiske in Chocowakije
155. De poezelige poes
156. Beminde Barabas
157. De mollige meivis
158. De vinnige Viking
159. De minilotten van Kokonera
160. De bokkige bombardon
161. De blinkende boemerang
162. De gouden locomotief
163. De vlijtige vlinder
164. De raap van Rubens
165. De sputterende spuiter
166. De maffe maniak
167. De zingende kaars
168. De Efteling-elfjes
169. De amoureuze amazone
170. De olijke olifant
171. Walli de walvis
172. Het laatste dwaallicht
173. Het drijvende dorp
174. Het statige standbeeld
175. De kadulle Cupido
176. De pompenplanters
177. De adelijke ark
178. De stoute steenezel
179. De windbrekers
180. Het krekelige ketje
181. De perenprins
182. De koperen knullen
183. De toffe tamboer
184. De regenboogprinses
185. De botte botaknol
186. De rosse reus
187. De droevige duif
188. De snoezige Snowijt / Het vliegend hart
189. De Belhamel-bende
190. De woelige wadden
191. De Vergeten Vallei / Toffe Tiko
192. Het Bretoense broertje
193. Hippus het zeeveulen
194. De gouden ganzeveer
195. De hippe heksen
196. De natte Navajo
197. Het Delta duel
198. De lieve Lilleham
199. De tamme Tumi
200. Amoris van Amoras
201. Het dreigende dinges
202. Angst op de "Amsterdam"
203. De ruige regen
204. De mooie Millirem
205. De kattige kat
206. De bonkige baarden
207. De glanzende gletsjer
208. De Hellegathonden
209. De kwaaie kwieten
210. De jolige joffer
211. De woeste wespen
212. De edele elfen
213. De eenzame eenhoorn
214. De parel in de Lotusbloem
215. De Krimson-crisis
216. De wervelende waterzak
217. De komieke Coco
218. De krachtige krans
219. De speelgoedspiegel
220. Sagarmatha
221. De rinoramp
222. De bezeten bezitter
223. De kleurenkladder
224. De kleine postruiter
225. De goalgetter
226. De mysterieuze mijn
227. Het witte wief
228. Het wondere wolfje
229. Tazuur en Tazijn
230. Lambik Baba
231. De scherpe schorpioen
232. De Tootootjes
233. De klinkende klokken
234. Het kristallen kasteel
235. De krakende Carcas
236. De gulden harpoen
237. De snikkende sirene
238. De slimme slapjanus
239. De stervende ster
240. De pottenproever
241. Het Aruba-dossier
242. Tokapua Toraja
243. De averechtse aap
244. De begeerde berg
245. De 7 schaken
246. De vonkende vuurman
247. Het kostbare kader
248. Robotkop
249. De razende race
250. Het grote gat
251. De verraderlijke Vinson
252. Volle maan
253. Prachtige Pjotr
254. Tex en Terry
255. De mompelende mummie
256. De vogels der goden
257. De rebelse Reinaert
258. De gevederde slang
259. Amber
260. De bonte bollen
261. Het berenbeklag
262. Het enge eiland
263. Het verdronken land
264. Jeanne Panne
265. Papa Razzi
266. De kernmonsters
267. Lilli Natal
268. De koeiencommissie
269. De stugge Stuyvesant
270. De ongelooflijke Thomas
271. Big Mother
272. De blote Belg
273. De Europummel
274. De fleurige Floriade
275. Heilig bloed
276. In de ban van de milt
277. De verdwenen verteller
278. De kunstkraker
279. De laatste vloek
280. De kus van Odfella
281. De gevangene van Prisonov
282. De breinbrekers
283. Paniek in Palermo
284. Kaapse kaalkoppen
285. Verraad op de Veluwe
286. De flierende fluiter
287. De formidabele fantast
288. Het slapende goud
289. De kaduke klonen
290. De blikken blutser
291. De Bangeschieters
292. De Nachtwachtbrigade
293. De Kaperkoters
294. De tikkende tinkan
295. De krasse kroko
296. De curieuze neuzen
297. De joviale Gille
298. De elfstedenstunt
299. Het babbelende bad
300. Het machtige monument
301. De dartele draak
302. De sterrensteen
303. De knikkende knoken
304. De jokkende Joker
305. De Tijdbobijn
306. De stralende staf
307. De rillende rots
308. De gamegoeroe
309. De Watersater
310. De halve Havelaar
311. De stuivende stad
312. De Zappende ziel
313. De Kwakende Queen
314. Het Lijdende Leiden
315. De Bananenzangers
316. Krimsonia
317. Het bizarre blok
318. De Suikerslaven
319. Suske de Rat
320. De tirannieke tor
321. Het ijzeren duel
322. De vliegende rivier
323. Barabas de balorige
324. De royale ruiter
325. Het Schrikkelspook
326. De zwarte Tulp
327. Het gebroken dorp
328. Sterrenrood
329. Suskewiet
330. De Fabuleuze Freak
331. Sooi en Sientje
332. Het verloren verleden
333. De bibberende Bosch
334. Expeditie Robikson / Taxi Tata
335. Het lederen monster
336. Het omgekeerde land
337. Game of Drones
338. De Heldenmaker
339. De Planeetvreter
340. Mami Wata
341. Het Monamysterie
342. De Zwarte Zwervers
343. SOS Snowbell
344. BRBS 2.0
345. Operatie Siggy
346. Chronos en Chaos
347. Lambik plastiek
348. De Wrede Wensput
349. Het lekkere lab
350. De nacht van de Narwal
351. De verloren Van Eyck
352. Team Krimson
353. Het gewiste Wiske
354. De zwijgende Zwollem
355. De Scheve Schot

355. De Scheve Schot

Titel in originele taal: De Scheve Schot
ISBN-nummer: 978-9002-27140-3
Eerste druk: December 2020
Uitgeverij: Standaard Uitgeverij
Tekenaar: Luc Morjaeu
Scenarist: Peter van Gucht

Lambik heeft het weer zitten en beweert voor een gedeelte van Schotse afkomst te zijn. Daarom schreef hij zich in voor een wedstrijd waarbij een Schots kasteel kon gewonnen worden. Hij moet hiervoor naar het dorpje Moron om het tegen een andere kandidaat op te nemen. Jerom vindt het allemaal onzin maar Sidonia en de kinderen hebben wel zin in een avontuur en gaan mee om Lambik te helpen. In het kleine dorpje is geen hotel maar ze hebben hun onderkomen geboekt bij Old MacDonald, die toevallig ook hoofd van de jury is.

Terwijl Lambik zich klaarmaakt voor de wedstrijd gaan Suske en Wiske de omgeving wat verkennen. Ze kuieren wat rond de pittoreske straten als ze opeens door Colin, een oude man worden aangemaand om te vertrekken. Hij schreeuwt hen toe dat het meer zal wraak nemen maar voordat ze de man om meer uitleg kunnen vragen wordt hij weggejaagd door zijn kleindochter Kirstie MacBig. Zij organiseerde de wedstrijd om toeristen naar het dorp te lokken en haar familie bezit het kasteel dat de inzet van de wedstrijd is. Aan het meer toont ze Suske en Wiske een geweldige werf waar een luxe hotel wordt gebouwd met kamers onder water zodat men van het meer in al zijn glorie kan genieten. Ze vertelt hen ook dat er net zoals in Loch Ness een vreemd wezen in het meer schuilt. Door een constructiefout licht de werf nu even stil maar daar zal volgens Kirstie snel verandering in komen.

Ondertussen heeft Lambik kennis gemaakt met Herr Krab, zij enige tegenstander in de wedstrijd. Herr Krab is een atleet van het zuiverste water en gelukkig zijn niet alle proeven van fysieke aard. Bij de eerste proef wordt er gekeken wie het meeste whisky kan drinken. Lambik verliest maar Herr Krab wordt gediskwalificeerd omdat hij ijs in zijn whisky wil. De tweede proef bestaat uit doedelzak spelen. Lambik speelt zo vals als een kat maar Krab blaast het instrument stuk waardoor deze proef geen winnaar kent. De derde proef bestaat uit een eetwedstrijd waarbij beruchte Schotse gerechten moeten verorberd worden. Lambik krijgt geen brok door zijn keel en verliest zo deze proef. Ook bij de volgende twee proven moet Lambik het onderspit delven. In het paalwerpen en touwtrekken kan hij immers niet op tegen de Duitse kleerkast en komt zo op achterstand.

Suske en Wiske hebben ondertussen ook kennis gemaakt met Keira, de dochter van Kirstie. Ze doet het verhaal over Colin en hoe hij vroeger zijn dochter verloor bij het instorten van een uitkijkpost die hij had gemaakt. Overmand door verdriet begon hij sindsdien wartaal uit te slaan door te zeggen dat er een monster in het meer zit. Sus en Wis hun nieuwsgierigheid is geprikkeld en wanneer ze in de mist boven het meer het silhouet van een monster zien opduiken willen ze het geheim van het meer achterhalen. Terwijl Suske thuis blijft sluit Wiske haar aan bij een groep toeristen. De reisleider MacGarmin leidt de groep langs het meer terwijl hij over de legende van het monster vertelt. Als het monster plots in de verte opduikt breekt er zelfs paniek uit tussen de toeristen. Hiervan maakt Wiske gebruik om zich af te zonderen en verder op onderzoek te gaan. Via een pad komt ze terecht achter wat rotsen waar ze onder een struik een verborgen luik vindt. Nieuwsgierig als ze is gaat ze naar binnen en langs een onderaardse gang komt ze terecht in een soort regiekamer waar op grote schermen het gebied rond de werf en het meer wordt in beeld gebracht. Ze ontdekt ook dat het monster niet meer is dan een op afstand bestuurde robot die de mensen schrik moet aanjagen. Ze wil Suske van haar ontdekking op de hoogte brengen maar ze wordt betrapt door Kirstie die haar meeneemt naar de werf om haar op te sluiten. Wiske weet haar te bespelen zodat ze haar bedoeling vertelt. Ze wil van Moron een vakantieparadijs maken en heeft hiervoor al haar spaarcenten in het project gestoken. Niemand mag echter weten dat het monster niet echt is.

Terwijl Lambik aan zijn volgende proef begint zodat hij terug kan inlopen op zijn tegenstander gaat Suske op zoek naar zijn vriendin. Hij gaat met een kajak het meer op om haar te zoeken maar hij wordt opgemerkt door Kirstie die het monster op hem af stuurt. Suske verschiet zo erg van de verschijning dat hij in het koude water valt. Hij dreigt te verdrinken en verliest het bewustzijn maar als hij even later bijkomt ligt hij op de oever naast een wachtende Colin. Hij vraagt Suske om in de avond naar zijn hut te komen. Daar zal hij alles vertellen. Suske brengt Sidonia op de hoogte en gaat dan naar Colin. Hij is nog net op tijd om te zien hoe Kirstie haar grootvader heeft laten opnemen in een home. Als iedereen weg is kan hij de woning van de oude man op zijn gemak doorzoeken.

Terwijl Suske op zoek gaat naar aanwijzingen wordt Wiske door Keira bevrijdt uit haar hachelijke positie. Kirstie is zo boos op haar dochter dat ze Keira zelf opsluit in het onderwaterhotel. Een gevaarlijke zet zo blijkt want Suske heeft ondertussen de waarheid ontdekt in enkele krantenknipsels. De bodem onder het hotel is onstabiel en grondverzakkingen zullen het doen instorten. Suske zijn woorden zijn nog niet koud of een grote trilling gaat door het landschap waardoor het hotel wordt verwoest. Keira zit echter nog steeds opgesloten onder water en moet gered worden. Terwijl Wiske hulp gaat halen doet Suske een poging om tot bij Keira te geraken. Het lukt maar dan is er een nieuwe verzakking waardoor de kamer van de bovenbouw afbreekt. Het meisje en Suske zitten in de val en tot overmaat van ramp stroomt er water naar binnen.

Wiske krijgt het idee om met de robot tegen de glaswand te beuken zodat het glas het begeeft en ze naar boven kunnen zwemmen. Helaas is het glas te sterk en door de impact begeeft de robot het waardoor enkel meer ijskoud water naar binnen stroomt. Op het laatste moment ziet Suske hoe het gat toch groot genoeg gemaakt wordt en kan met Keira naar de oppervlakte. Ze dreigen te verdrinken maar als de nood het hoogst is, is Lambik nabij. Hij springt in het ijskoude water en kan de twee kinderen ongedeerd naar boven halen. Blijft alleen de vraag hoe het gat in het glas groter kon gemaakt worden als de robot het begeven had?

Opgemerkt:

  • Het dorpje heet Moron. Moron is Engels voor idioot. Je moet inderdaad idioot zijn om in zo'n gat te willen wonen.
  • Op pagina 3 verwelkomt Old MacDonald onze vrienden in zijn farm. Hierop zingt Wiske "Ee-i-ee-i-o". Inderdaad. Het kinderliedje, "Old MacDonald had a farm" gaat al terug tot de 16de eeuw.
  • De labels van de whiskys die gedronken worden zijn allemaal verwijzingen. "On the socks" verwijst naar "on the rocks" waarmee men wil aangeven dat er ijsblokjes in de drank moeten. "Johnny Stalker" verwijst dan weer naar het beroemde whiskeymerk "Johnny Walker" net zoals "Jack Spaniels" dat een verwijzing is naar "Jack Daniels"