372. Bolhoed Bik
371. De zoevende zusters
370. De Krijtkampioen
369. De Boterhammenman
368. De Rookburgh Rookies
367. De harteloze Hein
366. De geplaagde Plantijn
365. De Boze Boleet
364. De gulden krijger
363. De maffe markies
362. De kale kroon
361. De grot van Gregorius
360. De Drijvende Dokters
359. De naamloze 9
358. De Drakenprinter
357. De zalige ziener
356. De fluitende olifant
355. De Scheve Schot
354. De zwijgende Zwollem
353. Het gewiste Wiske
352. Team Krimson
351. De verloren Van Eyck
350. De nacht van de Narwal
349. Het lekkere lab
348. De Wrede Wensput
347. Lambik plastiek
346. Chronos en Chaos
345. Operatie Siggy
344. BRBS 2.0
343. SOS Snowbell
342. De Zwarte Zwervers
341. Het Monamysterie
340. Mami Wata
339. De Planeetvreter
338. De Heldenmaker
337. Game of Drones
336. Het omgekeerde land
335. Het lederen monster
334. Expeditie Robikson / Taxi Tata
333. De bibberende Bosch
332. Het verloren verleden
331. Sooi en Sientje
330. De Fabuleuze Freak
329. Suskewiet
328. Sterrenrood
327. Het gebroken dorp
326. De zwarte Tulp
325. Het Schrikkelspook
324. De royale ruiter
323. Barabas de balorige
322. De vliegende rivier
321. Het ijzeren duel
320. De tirannieke tor
319. Suske de Rat
318. De Suikerslaven
317. Het bizarre blok
316. Krimsonia
315. De Bananenzangers
314. Het Lijdende Leiden
313. De Kwakende Queen
312. De Zappende ziel
311. De stuivende stad
310. De halve Havelaar
309. De Watersater
308. De gamegoeroe
307. De rillende rots
306. De stralende staf
305. De Tijdbobijn
304. De jokkende Joker
303. De knikkende knoken
302. De sterrensteen
301. De dartele draak
300. Het machtige monument
299. Het babbelende bad
298. De elfstedenstunt
297. De joviale Gille
296. De curieuze neuzen
295. De krasse kroko
294. De tikkende tinkan
293. De Kaperkoters
292. De Nachtwachtbrigade
291. De Bangeschieters
290. De blikken blutser
289. De kaduke klonen
288. Het slapende goud
287. De formidabele fantast
286. De flierende fluiter
285. Verraad op de Veluwe
284. Kaapse kaalkoppen
283. Paniek in Palermo
282. De breinbrekers
281. De gevangene van Prisonov
280. De kus van Odfella
279. De laatste vloek
278. De kunstkraker
277. De verdwenen verteller
276. In de ban van de milt
275. Heilig bloed
274. De fleurige Floriade
273. De Europummel
272. De blote Belg
271. Big Mother
270. De ongelooflijke Thomas
269. De stugge Stuyvesant
268. De koeiencommissie
267. Lilli Natal
266. De kernmonsters
265. Papa Razzi
264. Jeanne Panne
263. Het verdronken land
262. Het enge eiland
261. Het berenbeklag
260. De bonte bollen
259. Amber
258. De gevederde slang
257. De rebelse Reinaert
256. De vogels der goden
255. De mompelende mummie
254. Tex en Terry
253. Prachtige Pjotr
252. Volle maan
251. De verraderlijke Vinson
250. Het grote gat
249. De razende race
248. Robotkop
247. Het kostbare kader
246. De vonkende vuurman
245. De 7 schaken
244. De begeerde berg
243. De averechtse aap
242. Tokapua Toraja
241. Het Aruba-dossier
240. De pottenproever
239. De stervende ster
238. De slimme slapjanus
237. De snikkende sirene
236. De gulden harpoen
235. De krakende Carcas
234. Het kristallen kasteel
233. De klinkende klokken
232. De Tootootjes
231. De scherpe schorpioen
230. Lambik Baba
229. Tazuur en Tazijn
228. Het wondere wolfje
227. Het witte wief
226. De mysterieuze mijn
225. De goalgetter
224. De kleine postruiter
223. De kleurenkladder
222. De bezeten bezitter
221. De rinoramp
220. Sagarmatha
219. De speelgoedspiegel
218. De krachtige krans
217. De komieke Coco
216. De wervelende waterzak
215. De Krimson-crisis
214. De parel in de Lotusbloem
213. De eenzame eenhoorn
212. De edele elfen
211. De woeste wespen
210. De jolige joffer
209. De kwaaie kwieten
208. De Hellegathonden
207. De glanzende gletsjer
206. De bonkige baarden
205. De kattige kat
204. De mooie Millirem
203. De ruige regen
202. Angst op de "Amsterdam"
201. Het dreigende dinges
200. Amoris van Amoras
199. De tamme Tumi
198. De lieve Lilleham
197. Het Delta duel
196. De natte Navajo
195. De hippe heksen
194. De gouden ganzeveer
193. Hippus het zeeveulen
192. Het Bretoense broertje
191. De Vergeten Vallei / Toffe Tiko
190. De woelige wadden
189. De Belhamel-bende
188. De snoezige Snowijt / Het vliegend hart
187. De droevige duif
186. De rosse reus
185. De botte botaknol
184. De regenboogprinses
183. De toffe tamboer
182. De koperen knullen
181. De perenprins
180. Het krekelige ketje
179. De windbrekers
178. De stoute steenezel
177. De adelijke ark
176. De pompenplanters
175. De kadulle Cupido
174. Het statige standbeeld
173. Het drijvende dorp
172. Het laatste dwaallicht
171. Walli de walvis
170. De olijke olifant
169. De amoureuze amazone
168. De Efteling-elfjes
167. De zingende kaars
166. De maffe maniak
165. De sputterende spuiter
164. De raap van Rubens
163. De vlijtige vlinder
162. De gouden locomotief
161. De blinkende boemerang
160. De bokkige bombardon
159. De minilotten van Kokonera
158. De vinnige Viking
157. De mollige meivis
156. Beminde Barabas
155. De poezelige poes
154. Rikki en Wiske in Chocowakije
153. De nare varaan
152. De bevende Boabab
151. Het ros Bazhaar
150. Het spaanse spook
149. De gladde glipper
148. De lachende wolf
147. De poppenpakker
146. De sterrenplukkers
145. De stalen bloempot
144. Lambiorix
143. De malle mergpijp
142. De mottenvanger
141. Het bevroren vuur
140. De zwarte madam
139. De boze boomzalver
138. Bibbergoud
137. De ringelingschat
136. De bokkerijder
135. De gekke gokker
133. De tuf-tuf-club
132. De stierentemmer
131. Het zingende nijlpaard
130. De steensnoepers
129. Prinses Zagemeel
128. Het brommende brons
127. De knokkersburcht
126. De windmakers
125. De Texasrakkers
124. Het vliegende bed
123. De zwarte zwaan
122. De kale kapper
121. De duistere diamant
120. De geverniste zeerover
119. Het sprekende testament
118. De gouden cirkel
117. De toornige tjiftjaf
116. De bronzen sleutel
115. De gezanten van Mars
114. De Tartaarse helm
113. Het geheim van de Gladiatoren
112. De groene splinter
111. De schat van Beersel
110. De zingende zwammen
109. De wolkeneters
108. Twee toffe totems
107. De sprietatoom
106. De charmante koffiepot
105. De koning drinkt
104. De wilde weldoener
103. De klankentapper
102. De dromendiefstal
101. De kaartendans
100. Het gouden paard
99. De kwakstralen
98. Het hondenparadijs
97. De junglebloem
96. Het rijmende paard
95. De kleppende klipper
94. De sissende sampam
93. De snorrende snor
92. De briesende bruid
91. De speelgoedzaaier
90. Sjeik El Rojenbiet
89. De dolle musketiers
88. De tamtamklopper
87. De vliegende aap
86. Tedere Tronica
85. De schone slaper
84. De stemmenrover
83. De straatridder
82. De gramme huurling
81. De circusbaron
80. De brullende berg
79. De zeven snaren
78. De Dulle Griet
77. De apekermis
76. De ijzeren schelvis
75. Het mini mierennest
74. De koddige kater
73. Het zoemende ei
72. Jeromba de Griek
71. Wattman
70. De spokenjagers
69. De nerveuze Nerviers
68. Het eiland Amoras
67. De poenschepper

358. De Drakenprinter

Titel in originele taal: De Drakenprinter
ISBN-nummer: 978-9002-27142-7
Eerste druk: Mei 2021
Uitgeverij: Standaard Uitgeverij
Tekenaar: Luc Morjaeu
Scenarist: Marc Verhaegen

De laatste tijd is Jerom overgevoelig voor potentieel gevaar waardoor hij heel snel reageert. Op deze manier kunnen Suske en Wiske geen avonturen meer beleven omdat Jerom alles oplost nog voor ze begonnen zijn. Terwijl onze vrienden een oplossing proberen te vinden voor dit probleem krijgt Lambik telefoon van iemand die hem aanmaant om Jerom onder controle te houden omdat ander de strip van Suske en Wiske zal ophouden met bestaan. Zo komt het dat de hulp van professor Barabas wordt ingeroepen. De professor bepaald dat het probleem psychologisch is en niet met medicatie kan behandeld worden. Samen met onze vrienden brengt hij Jerom naar zijn geheim laboratorium in Zuid-Amerika waar hij een speciale behandeling kan starten. De Gyronef wordt ingeladen en de volgende dat staan ze in Mayizuena.

In het labo heeft de professor een supercomputer gekoppeld aan het fotokloneerapparaat. Met dat toestel kan hij niet alleen grote levende wezens reproduceren, de computer leest naast de samenstelling van het lichaam ook de geest en de professor hoopt zo de geest van Jerom in beeld te brengen en zo de oorsprong van zijn gedrag te weten te komen. Het lukt en Jerom doet zijn verhaal. Zijn gedrag is te wijten aan een onderdrukte angst die dateert uit zijn jonge jaren toen hij nog bij Moe Mie woonde. Van een sjamaan kreeg hij superkrachten en hij besloot zijn kracht te gebruiken in het voordeel van de andere mensen. Op een dag zag hij een meisje vissen door een wak op het ijs toen ze aangevallen werd door een holenbeer. Jerom beschermde het meisje maar tijdens het gevecht zakte hij door het ijs en bevroor zo goed als onmiddellijk. Duizenden jaren later werd hij daar gevonden. Zijn geheugen vrat aan hem omdat hij niet wist of hij het meisje al dan niet had kunnen redden. Nu is hij bang dat hij ondanks zijn spierkracht niet iedereen kan beschermen. Om zijn angst te bedwingen moet hij nu alle gevaar, hoe klein ook, onmiddellijk uitschakelen.

De professor besluit dat hij Jerom moet confronteren met zijn angst. Dankzij de kloonprinter kan hij de angst van Jerom visualiseren in de vorm van een monster en zelfs tot leven wekken. Terwijl het monster wordt vastgehouden laten ze Jerom beetje bij beetje wennen aan het dier om dan de confrontatie aan te gaan. Lambik zou echter Lambik niet zijn wanneer hij het plan niet in het honderd zou laten lopen. Hij krijgt opnieuw telefoon van de geheimzinnige en vertelt hem dat ook hij zijn angst wil printen zodat hij als angstloze held Jerom veel doeltreffender kan helpen. Zijn angst blijkt niet zo spectaculair te zijn en dus wil Lambik het wezen met de electroguns uitwissen maar hij raakt de zekeringenkast waardoor het beest van Jerom uit zijn hok kan ontsnappen. Vanzelfsprekend wil Lambik zijn fout goedmaken en het monster uitschakelen voordat de anderen wakker worden. Helaas voor hem is Wiske wakker geworden en slaat ze alarm.

Omdat Jerom nog te zwak is moeten Suske, Wiske en Sidonia alleen de jungle intrekken om hun vriend te redden. Ze krijgen van de professor beschermende kledij en speciale hovercrafts waarmee ze laag over de bomen kunnen vliegen. Ze hebben al snel het spoor van Lambik te pakken en kunnen net op tijd voorkomen dat hij het hoofdgerecht wordt van Jeroms angst. Sidonia let helaas niet goed op en samen storten ze neer in een vijvertje waar ze ten prooi vallen van het monster. Gelukkig zijn er Suske en Wiske ook nog en zij kunnen met hun electroguns de angstbeelden afleiden. Sidonia verstuikt haar voet en Lambik besluit het monster weg te lokken. Suske gaat op zoek naar Lambik terwijl Wiske bij haar tante blijft. Suske en Lambik komen er snel achter dat het monster te sterk is voor hen maar als de nood het hoogst is, is de redding nabij. Ditmaal is de redding Jerom. Hij is toch de jungle ingetrokken om zijn vrienden te redden en dat was geen minuut te vroeg. Jerom gaat het gevecht aan maar ze zijn beiden even sterk. Jerom staat op het punt om op te geven wanneer Lambik beseft hoe ze kunnen winnen. Enkel door de draak te aanvaarden kan Jerom zijn angst overwinnen. Jerom leert zijn angst nu bedwingen en kan zo alle situaties beter relativeren.

Opgemerkt:

  • Het labo ligt in Mayzyena. Maïzena of Maïszetmeel is een bindingsmiddel. Vandaar dat onze vrienden het een "melige" grap vinden.
  • Het gevecht op pagina 33 lijkt wel op een scene gecombineerd uit de films "Godzilla" en "King Kong"
  • De knipoog aan het einde van het verhaal wordt ditmaal niet door Wiske maar door Paul Geerts gedaan. Paul blijkt dan ook de geheimzinnige te zijn.