1. Het gebroken zwaard
2. De gouden sporen
3. Het veenspook
4. De parel van Bagdad
5. De vrijschutter
6. Het wapen van Rihei
7. De val van Angkor
8. De gouden sikkel
9. De draak van Moerdal
10. Storm over Damme
11. De zilveren adelaar
12. De hoorn van Horak
13. De vuurgeest
14. De galmende Kinkhoorns
15. De zwarte wolvin
16. Baloch de reus
17. De zeekoning
18. De witte tempel
19. Koning Arthur
20. Kerwyn de magiër
21. De wilde horde
22. De ring van Merlijn
23. Hugon de hofnar
24. De zwarte banier
25. Het rijk van Enid
26. De kroon van Deirdre
27. Het graf van Ronjar
28. De maansteen
29. De zwaneburcht
30. Mysterie te Camelot
31. De groene mummie
32. Angst over Nevelland
33. Het beleg van Crowstone
34. De stenen beelden
35. Het derde wapen
36. De zwarte roos
37. De wilde jacht
38. De verzonken klok
39. Noodkreet uit Cambor
40. De barst in de ronde tafel
41. De laatste droom
42. Het testament
43. Parcifal
44. Drie huurlingen
45. De hamer van Thor
46. De lorelei
47. De weerwolf
48. De voorspelling
49. Met masker en zwaard
50. De terugkeer
51. De Excalibur
52. De watermolen
53. De samoerai
54. De Kluizenaar van Ronceval
55. De Koraalburcht
56. Mandragora
57. De verboden berg
58. De toverspiegel
59. De ijzeren hand
60. Sidarta
61. In de schaduw van de Thughs
62. Het sprekende zwaard
63. De walkure
64. Het dodenschip
65. Het adelaarsnest
66. Het nimfenwoud
67. De verrader van Yarkand
68. Het labyrint
69. De ijsvorstin
70. De riviergod
71. De lijfwacht
72. De ster van het oosten
73. De Moloch
74. De vete
75. De hellebron
76. De barbaar
77. De galeislaaf
78. Het verloren legioen
79. De banneling
80. De schildknaap
81. De vluchtelingen
82. Karpax, de stalen man
83. Het spook
84. De duistere bondgenoot
85. De zwarte cobra
86. De Duivelszee
87. De beelden van Djomaz
88. Het oog van Toth
89. De ontvoering
90. Het dievengilde
91. Het grote geheim
92. Zygmud en de beren van Kragero
93. Nevelsteen
94. Xanador
95. Heerser der diepten
96. De dame van de poorten
97. De vesting
98. Het bronzen gevaar
99. De gijzelaars
100. De vervloekte stad
101. De scharlaken brigade
102. De maagdenburcht
103. De gezellen van Nimrod
104. De monsterman
105. De bewaker
106. De levende doden
107. De Troglods
108. De overlevenden
109. De Leeuw van Vlaanderen
110. De Kraken
111. Ninja
112. De schemerzone
113. Nirwana
114. Vrykolakas
115. Prinses Kin-Lien
116. In de witte hel
117. De magische scepter
118. Gilgamesj
119. Stille getuigen
120. Het verdronken land
121. De zwarte toren
122. De duinenabdij
123. Oniria
124. Necronomicon
125. Medusa
126. De duivel van Lichtenberg
127. De rode herberg
128. De Boeienkoning
129. Hydra
130. De zoon van de draak
131. De Heren van Rode
132. De slag van Woeringen
133. De Spookkaros
134. De koningmaker
135. De witte duisternis
136. Sol Invictus
137. De Slangegod
138. Het Toernooi
139. Bloed in de branding
140. De doodsvlinders
141. De tuin van Eden
142. De rattenkoning
143. Prins der duisternis
144. De Alchemist
145. De Steen der Wijzen
146. De zwarte spiegel
147. Het levenselixir
148. De bierkoning
149. De groene steen
150. Klingsor
151. Mysterie op Ararat
152. Lyonesse
153. De toverstaf
154. De slavenmeester
155. Montsalvat
156. De Graalkoning
157. Avalon
158. De duivelstuin
159. De waterdemon
160. Het gouden masker
161. Catacomben
162. Nemesis
163. De holle aarde
164. Reis naar Atlantis
165. Magiërs van Atlantis
166. De drakenmeester
167. Het masker van de draak
168. Fata Morgana
169. De Maangodin
170. De woudgeest
171. De boetelingen
172. De heksenmeester
173. Het zwarte teken
174. De erfgenaam
175. De naamloze ridder
176. Het drakengraf
177. De veldtocht
178. Het klooster van de dood
179. De Nachtridders
180. De schat van Dijkenland
181. De lamp van Aladdin
182. De wraak van de Nachtridders
183. Het veemgericht
184. De Berserkers
185. Het geheim van Sint-Idesbald
186. De Dodecaëder
187. Gorgonia
188. Het putmonster
189. Nosferatu
190. De Spookvallei
191. De Riddershoeve
192. Het geheime wapen
193. De schat van Carthago
194. De golem
195. Olavinlinna
196. Het magische licht
197. De vloek van Tupilak
198. Zimbabwe
199. Loch Ness
200. Oude vijanden
201. Het boze oog
202. De piraten van Sluis
203. De vulkaangod
204. De rode gezant
205. Het scheepskerkhof
206. Gog en Magog
207. De grot van de beer
208. De blauwe heks
209. De Judasgraal
210. Het zwaard van de maagd
211. Het vuur en de maagd
212. De zwarte inquisiteur
213. De tweede terugkeer
214. De regensteen
215. De rode kogge
216. Modgudur
217. De man zonder verleden
218. Doodbrenger
219. De Zwaardbroeders
220. De Vedelaar van Sint-Pauwels
221. De Spiegeldemon
222. De Duisterburcht
223. De sluier van Wuustwezel
224. Het behouden zwaard
225. De furiën
226. Het helse verbond
227. De ijzeren kroon
228. De verborgen vesting
229. De Vreemdeling
230. De Amazones
231. Het Koekoeksjong
232. Duivelsmist
233. Doctor Faustus
234. De Elfenring
235. De witte waan
236. De zwarte narcis
237. De Wederopstanding
238. Het Godsgericht
239. De duivelse poppenspeler
240. De Indringers
241. De zwarte weduwe
242. De Spookkrijgers
243. De Hellevliet
244. Mensenjacht
245. De Kinderrovers
246. Dodendans
247. De klauw
248. De drakar des doods
249. De Satansvrucht
250. De uitverkorene
251. De Gevangene
252. De Hellemond
253. Het eindeloze Eiland
254. De Vuurproef
255. De heks en Merlijn
256. Het Offer
257. De onmogelijke opdracht
258. De Hellehond
259. De Slavin
260. De razende magiër
261. Het Bloedkleed
262. De laatste waarschuwing
263. De vervloekte talisman
264. Een zachte dood
265. De Moordaanslag
266. Gedoemd
267. Mordred
268. De Mayameester
269. Kilyon
270. Het boek van Thoth
271. De Kruisvaarder
272. De Heksenjager
273. De Duivelspenning
274. De Hundeprest
275. De Bastaard
276. Het einde van alles
277. Tuan de Barbaar
278. Het Bloedmoeras
279. De poort van de angst
280. De monstermaker
281. De Vleerkoning
282. De tranen van Satan
283. Sulphur
284. De blinde troon

91. Het grote geheim

Titel in originele taal: Het grote geheim
ISBN-nummer: 9002-15173-X
Eerste druk: 1980
Uitgeverij: Standaard Uitgeverij
Tekenaar: Karel Biddeloo
Scenarist: Karel Biddeloo

Op één van zijn tochten doorheen het zuiden van Frankrijk zoekt Johan een schuilplaats voor een naderend onweer. Hij vindt onderdak in een nabij gelegen klooster. De monniken lijken argwanend en waarschuwen de ridder voor "de kinderen van de nacht" die de buurt blijkbaar onveilig maken. Voor hij de monniken kan ondervragen wordt zijn aandacht getrokken door een andere ruiter die het binnenplein komt opgereden. Johan is nieuwsgierig en sluipt uit zijn kamer om het gesprek tussen de ridder en de monnik te overhoren. Hij is verbijsterd wanneer hij ziet dat de man de tekenen van een kruisvaarder draagt. De kruisridders werden enkele jaren geleden vervolgd door Koning Filips de Schone maar deze heer Fresnoy is er blijkbaar in geslaagd om uit de handen van zijn vervolgers te blijven. Johan weet niet of hij de ridder moet helpen of de zaak zijn beloop laten maar wanneer hij de volgende ochtend een gesprek wil is de kruisridder reeds vertrokken.

Ook Johan zet zijn tocht verder en na een korte rit ziet hij hoe Fresnoy in gevecht is met andere ruiters. Johan twijfelt niet en mengt zich in het gevecht. Hoewel hij de agressors kan verjagen kan hij niet voorkomen dat Fresnoy dodelijk wordt verwond. Met zijn laatste woorden vraagt de ridder aan Johan om zijn missie verder te zetten. Hij vraagt om zijn dood te gaan melden in de commanderij van Troyceaux. Hij geeft Johan een wachtwoord en een zegelring die hem het nodige vertrouwen zullen schenken. Hij aanvaard de opdracht en nadat hij de doden heeft begraven trekt hij naar de commanderij.
Johan is op zijn hoede en wanneer hij door een bos rijdt wordt hij aangevallen door een groep mannen. Gelukkig is Johan een geoefend ridder en kan hij de mannen de baas. Wanneer hij de lijken onderzoekt is hij verbijsterd. Op de borst van de mannen is het teken van Bahaal getatoeëerd. Wat heeft de Prins der Duisternis met deze zaak te maken?

Als de nacht valt zoekt Johan een veilig onderkomen in een vervallen gebouw. Hij is nog maar net ingedommeld wanneer hij door gewekt wordt door zijn paard. Opnieuw wordt hij overvallen en opnieuw kan hij ternauwernood ontsnappen. Hij galoppeerd de hele nacht door maar tegen de ochtend heeft zijn paard rust nodig. Als hij stopt wordt hij opgeschrikt door een meisje dat uitgeput voor zijn voeten neerstort. Ze zegt Zorika te heten, een voortvluchtige lijfeigene van Hertog Balin die haar achtervolgd. Johan raakt verstrikt in een gevecht met de wapenknechten van de Hertog maar hij kan samen met Zorika en een buitgemaakt paard ontsnappen. Johan, gewond aan de arm, weet niet dat Zorika deel uitmaakt van een zorgvuldig opgezette val en wanneer hij beseft dat hij in een val is gelopen is het te laat. Ze heeft hem een drank gegeven die hem willoos maakt en zo kan ze hem het wachtwoord ontfutselen. Gelukkig is Johans wilskracht zo groot dat ze hem er niet toe kan brengen om de zegelring af te geven. Johan ontsnapt en zet zijn tocht verder naar de commanderij die niet meer veraf is.

Bij zijn aankomst aan de commanderij ziet Johan dat het gebouw een complete ruïne is. Hij gaat op onderzoek uit en diep in het gebouw treft hij een vrouw aan. Haar naam is Margith en wanneer Johan haar de zegelring toont en het wachtwoord geeft neemt ze hem mee naar een ondergrondse geheime gang. Terwijl Zorika en haar opdrachtgever Tenebrax onderwijg zijn leidt Margith Johan steeds dieper in de onderaardse zalen van de commanderij. Ze geeft Johan de opdracht om een boodschap over te brengen aan de nieuwe grootmeester en geeft een hem een witte schaal die hem moet beschermen tegen zijn vijanden. Terwijl Johan zijn paard de sporen geeft en naar de pyreneeën trekt waar de grootmeester zich verbergt in de talrijke grotten zijn ook Zorika en haar gezellen aangekomen. Omdat ze het wachtwoord kent vertrouwt Margith haar en als ze de geheime gang opent moet ze het met haar leven bekomen. Ook Zorika moet haar valsheid met het leven bekomen wanneer ze haar gezellen seint en van de borstwering valt. Haar gezellen dalen af in de geheime ruimte maar merken niet dat Margith nog leeft. Ze laat gewelven instorten en met uitzondering van Tenebrax komt iedereen om het leven. De dienaar van Bahaal volgt Johan op de voet in de hoop dat hij hem naar de tempelschat zal leiden. Als hij de grot heeft gevonden denkt hij de grootmeester gevonden te hebben maar het is in feite Tenebrax, Bahaals leerling, die de grootmeester al heeft omgebracht. Het komt tot een handgemeen waar Johan als overwinnaar uitkomt. Hij gaat dieper de grot in waar hij plots oog in oog staat met de Prins der Duisternis. Gelukkig kan hij in die gevallen altijd rekenen op Galaxa, de fee van het licht.