281. De Vleerkoning
280. De monstermaker
279. De poort van de angst
278. Het Bloedmoeras
277. Tuan de Barbaar
276. Het einde van alles
275. De Bastaard
274. De Hundeprest
273. De Duivelspenning
272. De Heksenjager
271. De Kruisvaarder
270. Het boek van Thoth
269. Kilyon
268. De Mayameester
267. Mordred
266. Gedoemd
265. De Moordaanslag
264. Een zachte dood
263. De vervloekte talisman
262. De laatste waarschuwing
261. Het Bloedkleed
260. De razende magiër
259. De Slavin
258. De Hellehond
257. De onmogelijke opdracht
256. Het Offer
255. De heks en Merlijn
254. De Vuurproef
253. Het eindeloze Eiland
252. De Hellemond
251. De Gevangene
250. De uitverkorene
249. De Satansvrucht
248. De drakar des doods
247. De klauw
246. Dodendans
245. De Kinderrovers
244. Mensenjacht
243. De Hellevliet
242. De Spookkrijgers
241. De zwarte weduwe
240. De Indringers
239. De duivelse poppenspeler
238. Het Godsgericht
237. De Wederopstanding
236. De zwarte narcis
235. De witte waan
234. De Elfenring
233. Doctor Faustus
232. Duivelsmist
231. Het Koekoeksjong
230. De Amazones
229. De Vreemdeling
228. De verborgen vesting
227. De ijzeren kroon
226. Het helse verbond
225. De furiën
224. Het behouden zwaard
223. De sluier van Wuustwezel
222. De Duisterburcht
221. De Spiegeldemon
220. De Vedelaar van Sint-Pauwels
219. De Zwaardbroeders
218. Doodbrenger
217. De man zonder verleden
216. Modgudur
215. De rode kogge
214. De regensteen
213. De tweede terugkeer
212. De zwarte inquisiteur
211. Het vuur en de maagd
210. Het zwaard van de maagd
209. De Judasgraal
208. De blauwe heks
207. De grot van de beer
206. Gog en Magog
205. Het scheepskerkhof
204. De rode gezant
203. De vulkaangod
202. De piraten van Sluis
201. Het boze oog
200. Oude vijanden
199. Loch Ness
198. Zimbabwe
197. De vloek van Tupilak
196. Het magische licht
195. Olavinlinna
194. De golem
193. De schat van Carthago
192. Het geheime wapen
191. De Riddershoeve
190. De Spookvallei
189. Nosferatu
188. Het putmonster
187. Gorgonia
186. De Dodecaëder
185. Het geheim van Sint-Idesbald
184. De Berserkers
183. Het veemgericht
182. De wraak van de Nachtridders
181. De lamp van Aladdin
180. De schat van Dijkenland
179. De Nachtridders
178. Het klooster van de dood
177. De veldtocht
176. Het drakengraf
175. De naamloze ridder
174. De erfgenaam
173. Het zwarte teken
172. De heksenmeester
171. De boetelingen
170. De woudgeest
169. De Maangodin
168. Fata Morgana
167. Het masker van de draak
166. De drakenmeester
165. Magiërs van Atlantis
164. Reis naar Atlantis
163. De holle aarde
162. Nemesis
161. Catacomben
160. Het gouden masker
159. De waterdemon
158. De duivelstuin
157. Avalon
156. De Graalkoning
155. Montsalvat
154. De slavenmeester
153. De toverstaf
152. Lyonesse
151. Mysterie op Ararat
150. Klingsor
149. De groene steen
148. De bierkoning
147. Het levenselixir
146. De zwarte spiegel
145. De Steen der Wijzen
144. De Alchemist
143. Prins der duisternis
142. De rattenkoning
141. De tuin van Eden
140. De doodsvlinders
139. Bloed in de branding
138. Het Toernooi
137. De Slangegod
136. Sol Invictus
135. De witte duisternis
134. De koningmaker
133. De Spookkaros
132. De slag van Woeringen
131. De Heren van Rode
130. De zoon van de draak
129. Hydra
128. De Boeienkoning
127. De rode herberg
126. De duivel van Lichtenberg
125. Medusa
124. Necronomicon
123. Oniria
122. De duinenabdij
121. De zwarte toren
120. Het verdronken land
119. Stille getuigen
118. Gilgamesj
117. De magische scepter
116. In de witte hel
115. Prinses Kin-Lien
114. Vrykolakas
113. Nirwana
112. De schemerzone
111. Ninja
110. De Kraken
109. De Leeuw van Vlaanderen
108. De overlevenden
107. De Troglods
106. De levende doden
105. De bewaker
104. De monsterman
103. De gezellen van Nimrod
102. De maagdenburcht
101. De scharlaken brigade
100. De vervloekte stad
99. De gijzelaars
98. Het bronzen gevaar
97. De vesting
96. De dame van de poorten
95. Heerser der diepten
94. Xanador
93. Nevelsteen
92. Zygmud en de beren van Kragero
91. Het grote geheim
90. Het dievengilde
89. De ontvoering
88. Het oog van Toth
87. De beelden van Djomaz
86. De Duivelszee
85. De zwarte cobra
84. De duistere bondgenoot
83. Het spook
82. Karpax, de stalen man
81. De vluchtelingen
80. De schildknaap
79. De banneling
78. Het verloren legioen
77. De galeislaaf
76. De barbaar
75. De hellebron
74. De vete
73. De Moloch
72. De ster van het oosten
71. De lijfwacht
70. De riviergod
69. De ijsvorstin
68. Het labyrint
67. De verrader van Yarkand
66. Het nimfenwoud
65. Het adelaarsnest
64. Het dodenschip
63. De walkure
62. Het sprekende zwaard
61. In de schaduw van de Thughs
60. Sidarta
59. De ijzeren hand
58. De toverspiegel
57. De verboden berg
56. Mandragora
55. De Koraalburcht
54. De Kluizenaar van Ronceval
53. De samoerai
52. De watermolen
51. De Excalibur
50. De terugkeer
49. Met masker en zwaard
48. De voorspelling
47. De weerwolf
46. De lorelei
45. De hamer van Thor
44. Drie huurlingen
43. Parcifal
42. Het testament
41. De laatste droom
40. De barst in de ronde tafel
39. Noodkreet uit Cambor
38. De verzonken klok
37. De wilde jacht
36. De zwarte roos
35. Het derde wapen
34. De stenen beelden
33. Het beleg van Crowstone
32. Angst over Nevelland
31. De groene mummie
30. Mysterie te Camelot
29. De zwaneburcht
28. De maansteen
27. Het graf van Ronjar
26. De kroon van Deirdre
25. Het rijk van Enid
24. De zwarte banier
23. Hugon de hofnar
22. De ring van Merlijn
21. De wilde horde
20. Kerwyn de magiër
19. Koning Arthur
18. De witte tempel
17. De zeekoning
16. Baloch de reus
15. De zwarte wolvin
14. De galmende Kinkhoorns
13. De vuurgeest
12. De hoorn van Horak
11. De zilveren adelaar
10. Storm over Damme
9. De draak van Moerdal
8. De gouden sikkel
7. De val van Angkor
6. Het wapen van Rihei
5. De vrijschutter
4. De parel van Bagdad
3. Het veenspook
2. De gouden sporen
1. Het gebroken zwaard

139. Bloed in de branding

Titel in originele taal: Bloed in de branding
ISBN-nummer: 978-9002-16514-6
Eerste druk: 1991
Uitgeverij: Standaard Uitgeverij
Tekenaar: Karel Biddeloo
Scenarist: Karel Biddeloo

Johan is samen met zijn schildknaap Chuck en Alfons de Beauchamp naar Warwick in Engeland om er wat op het landgoed van Alfons te bekomen van de laatste avonturen. Wanneer Heer Pynnock bezoek krijgt van zijn vriend Trudo van Wesemael en in plaats van in het lege kasteel van Horst te verblijven besluiten de twee ridders om Johan te verrassen door hem na te rijden. Hopelijk kunnen ze hem nog inhalen alvorens ze ingescheept zijn naar Engeland.

Al snel bereiken ze de haven van Damme waar Hugo een sinister zwart schip in de vaargeul ziet liggen. Het schip heeft een sloep uitgezet en ziet hoe enkele mannen naar de kade roeien. Hij slaat er verder geen aandacht op en gaat binnen in een herberg om de dorst te lessen. Ze worden er hartelijk ontvangen door de dienster en dan merken ze in een hoekje enkele schippers op die lelijk werden toegetakeld. Het meisje verteld dat de mannen twee dagen geleden wat vrijpostig werden en op hun plaats gezet werden door twee ridders. De twee ridders vertrokken gisteren richting Engeland. Trudo en Hugo weten zeker dat het Johan en Alfons waren maar hun gesprek wordt abrupt afgebroken wanneer enkele ruwe kerels binnen komen en amok beginnen te maken. Ze vallen de dienster en de vissers lastig maar hadden niet gerekend op de aanwezigheid van beide ridders die hen een lesje leren. Dan weerklinkt er plots een bevelende stem. Het is Origas, kapitein van de "Zwarte Arend" die de mannen beveelt terug te keren naar hun schip. Hugo vraagt of dat het schip is dat voor anker ligt en of ze geen lift kunnen krijgen naar Engeland. De kapitein bevestigd maar zegt dat ze naar het zuiden varen en niet naar Engeland. De vissers hebben de vraag van Hugo gehoord en als dank voor de tussenkomst van de ridders bieden ze hen aan om hen naar Engeland te brengen. De volgende ochtend wordt reeds uitgevaren.

Wat dichter bij de Engelse kust is de "Lukas" waarop Johan en zijn gevolg zitten in een zware storm terecht gekomen. Naast Chuck en Alfons is er ook een jonge freule uit Brabant, Geertrui genaamd en een jonge Schotse ridder Patrick de Ross aan boord. Het schip is uit koers geslagen en dreigt op de klippen te lopen. Gelukkig zien ze aan de horizon een groot vuur branden. De kapitein denkt dat het het baken is van North Foreland en laat richting het baken varen. Als Johan merkt dat ze recht naar de klippen zeilen is het reeds te laat. De "Lukas" beukt in op de rotsen en wordt over de hele flank opengereten. Alle opvarenden komen in het water terecht en Johan ziet hoe zijn vriend Alfons wordt meegesleurd door de stroming. Hij probeert zijn vriend te redden maar een sterke golf smakt hem tegen een rots waardoor hij het bewustzijn verliest. Hij dreigt te verdrinken maar dan rijkt een hand zijn zinkend lichaam. Het is Chuck die hem op het nippertje kan vastgrijpen en naar land sleuren. Johan is weer bij kennis maar heeft heel veel bloed verloren en is zeer zwak. Plots zien ze ook Geertrui en Patrick uit zee opduiken. De Schotse ridder kon de jonge vrouw uit het wrak redden en zwom naar de vuurtoren waar ze nu dus allemaal verenigd zijn.

De storm is gaan liggen maar dan zien ze een dreigend zwart schip voor anker gaan en ze begrijpen dat het piraten zijn die de vuurtoren gebruiken om hun slachtoffers in de val te doen lopen. Het is de "Zwarte Arend". Ze begrijpen dat de enige plek waar ze veilig zijn op de platform van de vuurtoren is. Ze kruipen naar boven waar ze klaarstaan om een eventuele aanval van de piraten te weerstaan. Vier piraten werden vooruit gezonden maar tegen Chuck en Patrick hebben ze geen schijn van kans. Kapitein Origas besluit dan om met de rest van de piraten ten aanval te trekken maar zijn opponenten weren zich als leeuwen en wanneer ook de dood gewaande Alfons opduikt worden hun kansen plots groter. Origas verliest de helft van zijn mannen en besluit de nacht af te wachten voor de finale aanval. Johan die terug wat kracht heeft weet dat ze een volgende aanval niet overleven en heeft een plan om de rovers een flinke klap toe te brengen. Ze zwemmen ongezien naar het piratenschip en snijden de ankertouwen door waardoor het schip op drift raakt en stuurloos richting klippen drijft. Eer dat de Kapitein en zijn bemanning beseffen wat er aan de hand is breekt de romp van het schip open. Dan maken ze zich klaar voor de grote strijd waarbij ze opeens de hulp krijgen van Hugo en Trudo.

De twee ridders hadden de "Zwarte Arend" gezien in de storm en toen het schip niet naar het zuiden voer, besloten ze het te volgen. Vanop een afstand zagen ze wat er gebeurde en besloten om in te grijpen op het juiste moment. Met de hulp van de twee extra ridders is het pleit dan ook snel beslist. Alle rovers, inclusief de kapitein, worden tot de laatste man over de kling gejaagd op een manier dat het bloed de branding kleurt.

Opgemerkt:

  • Deze strip heeft in het midden 4 bladzijdes over het Rode Ridder avonturenspel.